X
تبلیغات
ایران باستان
ایران باستان
وطن آدمی ایمان آدمی است ، نه خاک آدمی!
نوشته شده در تاريخ شنبه 1387/09/30 توسط مهدی |
 

محفل آریاییتان طلایی

               شادیهایتان یلدایی

                               مبارکباد این شب اهورایی

نوشته شده در تاريخ دوشنبه 1387/09/18 توسط مهدی |
 

هر کشوری نشانه و سمبل ویژه خود را دارد، ایرانیان از کهن ترین مردمانی هستند که سمبلی بسیار شگفت انگیز و سرشار از دانش و فرهنگ و خرد از خود به جای گذاشته اند که با اندوه فراوان بسیاری از ما ایرانیان از آن نا آگاهیم! این نشان "فره وشی" یا "فروهر" نام دارد که قدمت آن بیش از 4000 سال تخمین زده شده است. این واژه در زبان اوستایی فروشی ((fravashi ، در زبان پارسی هخامنشی فروتی ((fravati  و در زبان پهلوی فروهر (fravahr) خوانده می شود.

فروهر= فره + وهر(ورتی)
جلو، پیش + برنده ، کشنده = پیش برنده

نگاره فروهر در فرهنگ ایرانی نشانه دو نماد میهنی و دینی است. سنگ نگاره های شاهنشاهان هخامنشی در کاخ های پرسپولیس و سنگ نگاره های شاهنشاهان ساسانی همه حکایت از آن دارد. از دوران پادشاهی مادها و سپس شاهنشاهی هخامنشیان، نگاره فروهر نشانه نماد میهنی بوده و آدمی را در پیکره و سیمای شاهین تیزچنگ و بلند پروازی نشان می دهد که آنرا نماد توانایی، سربلندی و فر و شکوه می دانستند و پرچم های خود را به نما و سیمای شاهین می آراستند. ایرانیان پیرو اشو زرتشت برای این نیروی مینوی که بن مایه آن جنبش و پیشرفت بسوی رسایی و والایی است، هیچ پیکره ای را بهتر و شایسته تر از شاهین نیافتند و آنچه که در گذشته نشانه فر و شکوه و سربلندی بود و انگیزه ملی و میهنی داشت با اندک دگرگونی در سر و پای شاهین به سیمای کنونی درآوردند، تا هم بن مایه مینوی را نشان دهد و هم نمودار سربلندی و سرفرازی ایرانیان باشد. 

شاید بتوان گفت از نظر زندگی، فروهر با ارزشترین جزء وجود انسان است چون این جزء ذره ایست از هستی بی پایان اهورا مزدا که هنگام زایش برای راهنمایی روان و رهبری آن به صورت کمال در وجود یک انسان جایگزین شده و پس از مرگ هم با همان پاکی و درستی به اصل خود(اهورا مزدا ) می پیوندد.

محققان و خاورشناسان بسیاری در مورد این شکل به تحقیق پرداختند و نظرهای گوناگونی نسبت به آن ابراز داشتند.در ابتدای تحقیق عده ای از پژوهشگران آنرا تصویری از اهورا مزدا خواندند. ولی چون به عقیده زرتشتیان اهورامزدا بی تن و پیکر (اَیوی تن وُ ) است و هیچگاه یک زرتشتی برای اهورامزدا شکلی قائل نیست، این نظر مورد مخالفت پارسیان قرار گرفت، آنرا رد کردند و آنرا به عنوان سمبل فروهر معرفی نمودند و از قسمتهای مختلف آن برای شناساندن فروهر کمک گرفتند. پس به یاد داشته باشیم فروهر جایگزینی برای اهورامزدا نیست.

در تک تک قسمت های این نشان ملی ما دانشی نهفته است که به شرح اجزای مختلف آن می پردازیم :

1) سر:
قرار دادن چهره ی یک پیرمرد سالخورده در این نگاره اشاره به شخص نیکوکار و یکتا پرستی دارد که رفتار و ظاهر مرتب و پسندیده اش سرمشق و الگوی دیگر مردمان بوده است و دیگران تجربیات وی را ارج می نهادند.
2) دستها:
دست راست نگاره به سوی آسمان دراز شده است که این اشاره به ستایش دادار هستی "اورمزد" خدای واحد ایرانیان دارد. در نگرش زرتشتی خداوند دارای جای خاصی نیست اما از انجا که بشر همواره نیروهای برتر از خود را در طبقه ی بالاتر می انگارد، از اینرو این شکل اهورا مزدا را در بالا نشان میدهد.حلقه ای که در دست دیگر فروهر است نشان دهنده عهد و پیمانی است که بین انسان و اهورامزدا بسته می شود و انسان باید خدای واحد را ستایش کند و همیشه در همه ی امور وی را ناظر بر کارهای خود بداند. مورخین حلقه های ازدواجی که بین جوانان رد و بدل می شود را برگرفته شده از همین چنبره می دانند و آن را یک سنت ایرانی می دانند که به جهان صادر شده است. زیرا زن و شوهر نیز با دادن چنبره (حلقه) به یکدیگر، پیمانی را با هم امضا نموده اند که همیشه به یکدیگر وفادار باشند.

3) بال ها:
بال های فروهر باز است. چون با دیدن بالهای باز ذهن انسان متوجه پرواز و پیشرفت شده، و از این حکایت دارد که انسان همواره باید به سمت پیشرفت و بلندی و سرافرازی حرکت کند.هر بال از 3 بخش تشکیل شده که نشان دهنده سه پند آشو زرتشت یعنی، اندیشه نیک ، گفتار نیک و کردار نیک است و از مشاهده این سه بخش متوجه میشویم که پیشرفت و ترقی باید از راه درست یعنی اندیشه، گفتار و کردار نیک اتفاق بیفتد تا انسان را به سوی سربلندی و سرافرازی هدایت کند.

4) دایره میان شکل:
منظور از مشخص کردن این دایره در میان کمر فروهر نشان دادن دایره روزگار و جهان هستی  است و مردمان موظف شده اند در میان این چنبره ی روزگار، روشنی را برای زندگی برگزینند که پس از مرگ روحشان شاد و قرین رحمت و آمرزش الهی قرار بگیرد.
5) دامن:
دامن فروهر از 3 بخش به وجود آمده که نماینده اندیشه بد، گفتار بد و کردار بد است.از مشاهده این سه قسمت در می یابیم که همواره باید اندیشه و گفتار و کردار بد را به زمین انداخته، پست و زبون سازیم.همانگونه که دامن در زیر قرار دارد.

6) دو رشته آویخته از حلقه:
این دو رشته نماینده سپنته مینو(خوی خوبی) و اَنگره مینو (خوی بدی) است که همیشه ممکن است در اندیشه هرفرد ظاهر شوند. انسان در میان دو نیروی خیر و شر قرار گرفته است، که با کوچکترین لغزشی به تباهی کشیده می شود و نابود خواهد شد. پس اگر از گفتار نیک – پندار نیک – کردار نیک پیروی کند همیشه نیروی سپنته مینو در کنار وی خواهد بود و او به کمال خواهد رسید و هم در این دنیا نیک زندگی خواهد کرد و هم در دنیای پسین روحش شاد و آمرزیده خواهد بود.

حداقل وظیفه ما جوانان ایرانی این است که به جای انداختن گردنبندهای فرنگی ُفروهرُ بیاویزیم!

به امید آن روز که ایران و ایرانی هویت ملی خویش را بازیابد.

 

آپلود عکس

خرید اینترنتی

فال حافظ

قالب وبلاگ